Język polski - sylabus dla klasy 7. i 8.
W trakcie dwuletniego przygotowania do E8 materiał do opanowania z języka polskiego jest podzielony pomiędzy klasę 7. i 8. Wszystkie poniższe wymagania egzaminacyjne zostaną przećwiczone w oparciu o zadania typu egzaminacyjnego.
Klasa 7
1. Analiza i interpretacja utworu
-
Budowa utworu
-
Środki stylistyczne
-
Liryka (elementy retoryki, argumentowanie, uzasadnianie)
-
Epika
-
Dramat.
2. Omówienie i interpretacja dzieł literatury
-
Ignacy Krasicki (wybrane bajki)
-
Jan Kochanowski (Fraszki i Pieśni)
-
Adam Mickiewicz (Śmierć Pułkownika oraz Reduta Ordona, Świtezianka, Powrót taty; Pani Twardowska)
-
Ignacy Krasicki (Żona modna)
-
Henryk Sienkiewicz (Latarnik, W pustyni i w puszczy)
-
Charles Dickens (Opowieść wigilijna)
-
Antoine de Saint-Exupéry (Mały Książę)
-
Juliusz Słowacki (Balladyna, W pamiętniku Zofii Bobrówny)
-
Aleksander Fredro (Zemsta
-
Bolesław Prus, Katarynka
-
John Ronald Reuel Tolkien (Hobbit, czyli tam i z powrotem)
-
Wybrane mity greckie, podania i legendy polskie, baśnie polskie i europejskie
-
Biblia (stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie)
-
Nancy H. Kleinbaum (Stowarzyszenie umarłych poetów)
-
Teksty nieliterackie.
3. Tworzenie wypowiedzi
-
Wypowiedź argumentacyjna: rozprawka, artykuł, przemówienie
-
Opowiadanie twórcze
-
List prywatny
-
Krótkie formy użytkowe- zaproszenie, ogłoszenie.
4. Kształcenie językowe
-
Fleksja (rozpoznawanie części mowy, wskazywanie różnic między nimi; rozpoznawanie form przypadków, liczb, osób, czasów i rodzajów gramatycznych; stopniowanie przymiotników i przysłówków oraz ich użycie w wypowiedzi)
-
Składnia (rozpoznawanie części zdania, rozróżnianie oznajmujących, pytających i rozkazujących; wypowiedzenie, rozpoznawanie w tekście zdań pojedynczych nierozwiniętych i rozwiniętych, pojedynczych i złożonych współrzędnie i podrzędnie, równoważników zdań, rozróżnianie wypowiedzeń wielokrotnie złożonych)
-
Słowotwórstwo (wyraz podstawowy i wyraz pochodny, podstawa słowotwórcza, temat słowotwórczy, formant, funkcje formantów, rodzina wyrazów, wyraz pokrewny, rdzeń, wyrazy złożone)
-
Zróżnicowanie słownictwa (archaizmy, kolokwializmy; rozpoznawanie nazw osobowych i miejscowych, używanie poprawnych form gramatycznych imion, nazwisk, nazw miejscowych i nazw mieszkańców, rozpoznawanie stylu potocznego, urzędowy, artystycznego, naukowego, publicystycznego)
-
Komunikacja i poprawność językowa (grzeczność językowa, norma wzorcowa i użytkowa, błąd językowy, świadome posługiwanie się różnymi formami językowymi)
-
Ortografia i interpunkcja (reguły pisowni wyrazów z “ó”, “u”, “ch”, “h”, “rz”, "ż”, “nie z różnymi częściami mowy, zasady użycia znaków interpunkcyjnych)
-
Fonetyka (głoska, litera, sylaba, funkcje litery “i”, samogłoski i spółgłoski, jak powstają głoski, określanie cech głoski, upodobnienia fonetyczne).
5. Praca na arkuszach egzaminacyjnych (rozwiązanie minimum 3 arkuszy).
Klasa 8
1. Analiza i interpretacja utworu
-
Budowa utworu
-
Środki stylistyczne
-
Liryka (elementy retoryki, argumentowanie, uzasadnianie)
-
Epika
-
Dramat.
2. Omówienie i interpretacja dzieł literatury
-
Jan Kochanowski (Treny)
-
Adam Mickiewicz (Pan Tadeusz, Dziady cz. II, wybrany utwór z Sonetów krymskich)
-
Henryk Sienkiewicz (Quo Vadis)
-
Aleksander Kamiński (Kamienie na szaniec
-
Sławomir Mrożek (Artysta)
-
Melchior Wańkowicz (Tędy i owędy, wybrany reportaż)
-
Stefan Żeromski (Syzyfowe prace).
-
John Green (Gwiazd naszych wina)
-
Teksty nieliterackie.
3. Tworzenie wypowiedzi
-
Wypowiedź argumentacyjna: rozprawka, artykuł, przemówienie, list otwarty
-
Współczesna wersja baśni, mitu lub przypowieści
-
Opowiadanie twórcze
-
Krótkie formy użytkowe- zaproszenie, ogłoszenie, dedykacja, życzenia.
4. Kształcenie językowe
-
Fleksja (rozpoznawanie w wypowiedziach części mowy- rzeczownika, czasownika, przymiotnika, przysłówka, liczebnika, zaimka, przyimka, spójnika, wskazywanie różnic między nimi; rozpoznawanie w tekście form przypadków, liczb, osób, czasów i rodzajów gramatycznych; stopniowanie przymiotników i przysłówków oraz ich użycie w wypowiedzi, powtórzenie i utrwalenie wiadomości z poprzedniego roku)
-
Składnia (rozpoznawanie podstawowych funkcji składniowych wyrazów użytych w wypowiedziach-podmiot, orzeczenie, dopełnienie, przydawka, okolicznik; poprawne stosowanie imiesłowowego równoważnika zdania i rozumienie jego funkcji; przekształcanie go na zdanie złożone i odwrotnie; mowa zależna i niezależna, powtórzenie i utrwalenie wiadomości z poprzedniego roku)
-
Słowotwórstwo (powtórzenie i utrwalenie wiadomości z poprzedniego roku)
-
Zróżnicowanie słownictwa (dostrzeganie zróżnicowania słownictwa, w tym rozpoznawanie słownictwa ogólnonarodowego i słownictwa o ograniczonym zasięgu, używanie poprawnych form gramatycznych imion, nazwisk, nazw miejscowych i nazw mieszkańców)
-
Komunikacja i poprawność językowa (grzeczność językowa, norma wzorcowa i użytkowa, błąd językowy)
-
Frazeologizmy
-
Ortografia i interpunkcja (wykorzystywanie wiedzy o wymianie głosek w wyrazach pokrewnych oraz w tematach fleksyjnych wyrazów odmiennych; różnice w pisowni samogłosek ustnych i nosowych, spółgłosek twardych i miękkich, dźwięcznych i bezdźwięcznych; zasady pisowni wyrazów nieodmiennych i pisowni partykuły „nie” z różnymi częściami mowy; zasady pisania nazw własnych i nazw pospolitych; przytaczanie cudzych wypowiedzi, powtórzenie i utrwalenie wiadomości z poprzedniego roku)
-
Fonetyka (powtórzenie i utrwalenie wiadomości z poprzedniego roku).
5. Praca na arkuszach egzaminacyjnych (rozwiązanie minimum 5 arkuszy)
Po opublikowaniu szczegółowych wymagań egzaminacyjnych dla lat 2024/2025 i późniejszych możliwe jest wprowadzenie zmian w sylabusie.